تصفیه فاضلاب

سه شنبه 30 شهريور 1400
14:06
فرازتصفیه

تصفیه فاضلاب

برای بررسی پیکج تصفیه فاضلاب به روش SBR ابتدا باید این روش را بررسی کنیم. روش تصفیه فاضلاب بر اساس سیستم بیولوژیکی به روش SBR مخفف(Sequencing Batch Reactor)می باشد که یک سیستم تصفیه فاضلاب به روش غیر پیوسته می باشد .که برای تصفیه فاضلاب های بهداشتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد . در این سیستم همواره دو مجموعه وجود دارد که مجموعه ی اولیه شامل ته نشینی اولیه و جمع آوری لجن بوده و مجموعه ثانویه شامل بخش هوادهی و ته نشینی اصلی خواهد بود.یکی دیگر از روش های تصفیه فاضلاب تصفیه به روش sbr می باشد.به این ترتیب پکیج تصفیه فاضلاب با این روش مورد استقبال قرار گرفت.

در ادامه بررسی پکیج تصفیه فاضلاب باید به این نکته اشاره کرد که فاضلاب خام ابتدا وارد مجموعه ی اول شده و پس از پر شدن و ته نشینی اولیه ی مواد جامد موجود در آن بخشی توسط پمپ ایرلیفت وارد مجموعه ی دوم می شود. در مجموعه ی دوم بر اساس توالی زمانی مشخصی ، ابتدا هوادهی صورت پذیرفته و پس از پایان زمان مزبور ، پساب آرامش یافته و فاز لجن از آب جدا می شود . پساب تصفیه شده توسط خطوط دیگری از سیستم ایرلیفت از مجموعه ی دوم خارج گردیده و می تواند پس از کلرزنی و ذخیره گردد .در مجموعه ی دوم بدلیل بالا بودن MLSS، شرایط مطلوبی جهت رشد و تکثیر میکروارگانیسمها بوجود می آید .بخشی از لجن جمع آوری شده در مجموعه ی دوم پس از خروج پساب تصفیه شده و به مجموعه ی اول منتقل شده و عملیات تصفیه بی هوازی در مخزن اولیه آغاز می گردد . پکیج تصفیه فاضلاب آماده شده با سیستم های SBR بطور موفقیت آمیزی برای تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی بکار رفته اند. این سیستم برای جوامع و صنایعی که بطور پیوسته تولید فاضلاب نمی کنند و یا فاضلاب کمی تولید می کنند، بسیار مناسب میباشد.

مزایا و معایب پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR به شکل زیر میباشد:

مزایا پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR:

• همه مراحل متعادلسازی، ته نشینی اولیه، تصفیه بیولوژیکی و ته نشینی ثانویه در یک مخزن به وقوع می پیوندد.

• سیتم SBR از لحاظ بهره برداری و کنترلی دارای انعطاف پذیری بالایی میباشد.

• سطح مورد نیاز برای سیستم SBR نسبت به روشهای دیگر کمتر میباشد.

• به علت عدم نیاز به واحدهای ساختمانی دیگری از قبیل متعادلسازی، ته نشینی اولیه و ته نشینی ثانویه هزینه سرمایه گذاری اولیه پایین میباشد.

معایب پکیج تصفیه فاضلاب به روش SBR:

• نگهداری و بهره برداری از سیستم نیازمند مهارت بالایی می باشد.

• به علت تجهیزات کنترلی پیشرفته و پیچیده بکاررفته هزینه نگهداری و تعمیرات بالا میباشد.

• به علت نوع روش تخلیه پساب،امکان خروج لجن با فاضلاب تصفیه شده وجود دارد.

• امکان گرفتگی دیفیوزر هوادهی در طول مراحل متعادلسازی و ته نشینی با این روش در پکیج تصفیه فاضلاب وجود دارد.

سیکل تصفیه در روش SBR

1 فاز پر شدن (Charging Phas ) در این فاز از تصفیه پکیج تصفیه فاضلاب، فاضلاب وارد محفظه اولیه شده و مواد جامد پس از طی مدت زمان لازم ته نشین میگردند . سپس لایه بالایی از محفظه اولیه به محفظه SBR می ریزد .

2 فاز هوادهی ( Aeration Phase ) تصفیه بیولوژیکی میکروارگانیسم ها با شروع هوادهی در محفظه SBRآغاز می گردد . با یک هوادهی کوتاه مدت و طی شدن فاز استراحت (Rest phase )، ته نشینی و جداسازی بوقوع می پیوندد . حال این لجن فعال شده و در مخزن SBR با استفاده از میلیون ها میکروارگانیسم ، عملیات شفاف سازی آب را به انجام میرساند.

3 فاز استراحت ( Rest Phase ) در این فاز میکروارگانیسم های هوازی ( موجودات زنده ) در کف مخزن غرق می شوند و در حین ته نشینی ، آب زلال در لایه ی روئین مخزن SBR قرار میگیرد.

4 فاز تخلیه (Sewage Water Draw – off) پساب زلال به دست آمده در این فاز به بیرون مخزن SBR هدایت می شود ( نهر ، رودخانه ، دریا ) و یا امکان ریختن به چاه جذبی را پیدا می کند.

5 به کارگیری لجن فعال ( Sludge Return ) میکروارگانیسم های بارور شده در پکیج تصفیه فاضلاب با روش هوادهی عمقی ، پس از خروج پساب تصفیه شده ، از کف مخزن ثانویه به مخزن اولیه منتقل شده و عملیات تصفیه بی هوازی در مخزن اولیه آغاز می گردد.

روش تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس سیستم بیولوژیکی به روش SBR مخفف(Sequencing Batch Reactor)می باشد که یک سیستم تصفیه فاضلاب به روش غیر پیوسته می باشد .که برای تصفیه فاضلاب های بهداشتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد . در این سیستم همواره دو مجموعه وجود دارد که مجموعه ی اولیه شامل ته نشینی اولیه و جمع آوری لجن بوده و مجموعه ثانویه شامل بخش هوادهی و ته نشینی اصلی خواهد بود.یکی دیگر از روش های تصفیه فاضلاب تصفیه به روش sbr می باشد.فاضلاب خام ابتدا وارد مجموعه ی اول شده و پس از پر شدن و ته نشینی اولیه ی مواد جامد موجود در آن بخشی توسط پمپ ایرلیفت وارد مجموعه ی دوم می شود . در مجموعه ی دوم بر اساس توالی زمانی مشخصی ، ابتدا هوادهی صورت پذیرفته و پس از پایان زمان مزبور ، پساب آرامش یافته و فاز لجن از آب جدا می شود . پساب تصفیه شده توسط خطوط دیگری از سیستم ایرلیفت از مجموعه ی دوم خارج گردیده و می تواند پس از کلرزنی و ذخیره گردد . به طور کلی می توان عملکرد پکیج تصفیه فاضلاب به روش sbr را یکی از روش های مهم فرایند تصفیه فاضلاب در نظر گرفت.

پکیج تصفیه فاضلاب sbr

برای بررسی پکیج تصفیه فاضلاب به روش sbr ابتدا باید بدانیم عملکرد راکتور های sbr به گونه ای می باشد. در حقیقت می توان گفت که انواع راکتورهای sbr نوعی از فرآیند لجن فعال برای تصفیه فاضلاب های مختلف است .اکسیژن از طریق مخلوط فاضلاب و لجن فعال حباب می شود تا مواد آلی (به عنوان اکسیژن خواهی بیولوژی (BOD) و اکسیژن خواهی شیمیایی (COD) اندازه گیری شود) اندازه گیری می شود. پساب تصفیه شده ممکن است برای تخلیه در آبهای سطحی یا احتمالاً برای استفاده در زمین مناسب باشد. به این ترتیب فرایند تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس این روش، کاملا موثر و کاربردی می باشد.

مراحل تصفیه به کمک پکیج تصفیه فاضلاب sbr

در حقیقت پکیج تصفیه فاضلاب در شرایطی که به روش sbr فرایند تصفیه را انجام دهد پنج مرحله مهم را پشت سر می گذارد. شما در ادامه می توانید با این پنج مرحله به ترتیب اولویت آشنا شوید :

پر کردن مخزن اولین مرحله می باشد.

انجام فرایند هوادهی به کمک دیفیوزر هوادهی و در عمده موارد دیفیوزر حباب ریز هوادهی.

مرحله سوم در این فرایند مرحله واکنش نام دارد.

در مرحله بعدی تصفیه فاضلاب به کمک پکیج تصفیه فاضلاب بر اساس sbr شاهد ته نشینی خواهیم بود.

در نهایت هم آخرین مرحله تصفیه فاضلاب، زلال سازی هست.


[ بازدید : 16 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فرازتصفیه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]